Campagne tegen onbetrouwbare webshops

16 november 2023

Wellicht heeft u het al vernomen via verschillende nieuwsbronnen van afgelopen week. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumentencentrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie zijn onlangs een campagne gestart met de naam 'Eerst reviews checken, dan bestellen.'

Het doel van deze campagne is consumenten te beschermen tegen oplichting en misleiding door webshops. Als u ook online zaken doet met consumenten, dan is deze blog interessant voor u om deze campagne goed te doorstaan. Om te beginnen zijn er diverse zaken die u in eerste instantie op orde dient te hebben voordat de klant bij de fase komt om de reviews te checken. Hieronder worden deze benoemd.

Veiligheid
Uw webshop moet voorzien zijn van een SSL-certificaat waarmee u een https-verbinding creëert. Wanneer u deze niet heeft, zal de browser al een melding geven van een onveilige verbinding, wat bezoekers afschrikt. Als dit nog niet aanwezig is, kunnen wij dit eenvoudig voor u realiseren. U kunt een website met een SSL-certificaat herkennen aan het slot-icoon in de adresbalk.

Slordigheidjes
Wanneer de site vol staat met spelfouten of het assortiment geen afbeeldingen of slechte afbeeldingen heeft, oogt de shop erg rommelig en amateuristisch. Dit is vaak een afhaakmoment. Als u bepaalde teksten of afbeeldingen wilt wijzigen maar u weet niet waar u dat kunt doen, neem dan contact met ons op; wij helpen u daar graag bij. Het kan ook zijn dat er een technisch probleempje in de site aanwezig is. Meld dit dan ook, dan kunnen wij dit samen met u oplossen. Het is wellicht wat oud nieuws, maar de meeste consumenten winkelen via de telefoon. Als uw webshop op mobiel gebruik nog wat achterloopt qua gebruiksvriendelijkheid, helpen we ook hier graag bij.

Bereikbaarheid/Klantenservice
Is het bedrijf achter de webshop goed toegankelijk? Zijn er contactgegevens aanwezig zoals een e-mailadres, een telefoonnummer of WhatsApp-nummer? Als er ook een fysieke vestiging aanwezig is, dan ook de adresgegevens en eventueel een kaartje waarop uw locatie vermeld wordt. Het is ook verstandig om uw KvK-nummer te vermelden. Ook dit is vaak eenvoudig te realiseren door de contactpagina uit te breiden met al uw gegevens. Als u interesse heeft in een 'sticky' WhatsApp-bubbel onder in de website of een chatoptie op alle pagina's, kunnen we dit ook met u bespreken.

Betaalmethodes
Meld op een duidelijke plek welke betaalmethodes u aanbiedt. Neem bijvoorbeeld logo's van iDeal, Creditcard, Visa, Klarna etc. op in de footer van uw webshop. U dient deze betaalwijzen uiteraard ook aan te bieden in uw checkout. Biedt u alleen de betaalwijze 'Vooruit betalen op bankrekening' aan, dan zullen de meeste klanten afhaken. Dit geldt overigens ook wanneer u alleen de optie 'achteraf betalen' aanbiedt. Voor zakelijke klanten is dit een prima optie, maar voor particuliere klanten niet. De consument betaalt het liefst via een vertrouwde betaaldienst. Het implementeren van een betaaldienst in uw website is vaak niet heel ingewikkeld en snel geregeld. Dit kan vaak zonder tussenkomst van uw bank. Wij helpen u hier graag mee.

Reviews
Nu komen we bij het gedeelte waar de campagne om draait. Wanneer bovenstaande zaken op orde zijn en de klant twijfelt nog, wordt er vaak gezocht naar ervaringen van andere klanten. Dit kan natuurlijk in de directe omgeving zijn omdat vrienden of familie een positieve ervaring bij uw webshop hebben gehad, de welbekende mond-tot-mondreclame. Mocht die er niet zijn, dan wordt er gezocht naar online reviews. Dit gaat vaak via externe partijen zoals Google Reviews, The Feedback Company, TrustedShops, TrustPilot, Klanten Vertellen, enzovoort. Als u al reviews heeft verzameld via een dergelijk kanaal, dan kunnen wij u helpen met het implementeren daarvan op de webshop. Vaak ondersteunt de partij ook het versturen van uitnodigingen om klanten te stimuleren hun feedback achter te laten. De uitnodiging wordt dan een aantal dagen na het plaatsen van de bestelling gestuurd naar uw klant. Mocht u veel bestellingen hebben met lange levertijden, dan kunnen wij als Lined hier nog een stap verder in gaan en zorgen dat de uitnodiging pas wordt verstuurd, een x aantal dagen nadat de bestelling is geleverd.

Reviews werken twee kanten op. Klanten krijgen op die manier inzicht in ervaringen van andere klanten en als dit vooral positief is, kan dit ze over de streep trekken. Maar reviews zijn natuurlijk ook interessant voor u als webshopeigenaar/-beheerder. Positieve reviews geven u een goed gevoel en negatieve reviews of kritische feedback van klanten betekenen dat er nog werk aan de winkel is. Middels de terugkoppeling van uw klanten kunt u uw webshop of orderafhandeling verder uitkristalliseren en verbeteren, zodat u meer positieve ervaringen creëert en hopelijk ook de positieve mond-tot-mondreclame een boost geeft.

 

Terug naar alle nieuws berichten